Magyarán megmondva...

Jöttünk, láttunk, lefordítottuk - és ettől kezdve nincs felfordulás.

Naptár

január 2019
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31

Rovatok

Értesítések

Régebbi bejegyzések

Jövőre már szériában gyártják a jövőt

2007.11.20. 22:29 - ssybaf

Amikor annak idején a Totalcaron megláttam az erről a koncepcióautóról készült filmet, akkor olyan hatással volt rám, hogy a háttérképét hónapokig nem lehetett levakarni a monitoromról. Az most mellékes, hogy az egész autó erőforrása és sebességváltója nem sokkal nagyobb, mint egy méretes bőrönd, hogy gyakorlatilag otthon is le fogjuk tudni gyártani hozzá az üzemanyagot, és a többi alternatív meghajtású járművel ellentéttel a teljesítménye (kb. 150 LE) mindenben megfelel annak, amihez a kedves fogyasztó mostanra hozzászoktatták. Az igazán sokkoló tény az, hogy nem valami elvetemült, összegányolt koncepcióautóról van szó, amin munkahelyük létjogosultságát az igazgatótanács előtt kétségbeesetten bizonygatni próbáló gyári fejlesztőmérnökök próbálnak ki mindenféle teljesen értelmetlen, de drágán kifejlesztett kütyüket. A Honda ugyanis jövőre (2008) elindítja a sorozatgyártását.

Jó, igaz, hogy csak korlátozott darabszámban, és csak 10 év múlva, 2018-ban indul el normál mennyiséggel a gyártás és értékesítés, de ez mindenesetre nagy áttörés. Úgy sejtem, hogy a jelenlegi viszonylag alacsony darabszámnak két tényező szab határt.


Ilyet kérek karácsonyra

Először is, a technológia most még drága. A rendszer lényegét jelentő üzemanyagcellának az a lényege, hogy fordított hidrolízis valósul meg benne, azaz hidrogéngáz egyesül a levegő oxigénjével, és közben energia szabadul fel egyenáramú elektromos áram formájában. A hidrolízis során pedig árammal bontanak vizet oxigénre és hidrogénre. A folyamat széndioxid mérlege nulla, mivel az előzőleg a hidrogén vízbontással történő előállítása során oxigén szabadult fel, és a fordított folyamat során ugyanannyi oxigén kerül megkötésre. Na most ahhoz, hogy rávegyük arra az aberrált dologra a hidrogént, hogy frigyre lépjen az oxigénnel, először is szét kell bontanunk a hidrogént egy protonra és egy elektronra, és a kettőt egy „szitán” elválasztani egymástól. Aztán lehet az elektront, elektromos áram formájában, keresztülzavarni mindenféle áramkörökön, ahol olyan dolgokra vesszük rá, hogy pl. meghajtson egy elektromotort. A kifulladt elektron ezután megpihen az oxigén vállán, azaz külső elektronpályáján. No de a plusz elektronnal (egész pontosan kettővel) felvértezett oxigénatom, azaz most már ion, vadul keres partnert a plusz két elektronjához, amit kettő, közben előkerült, elektronjaitól előzőleg már megszabadított hidrogénion személyében talál meg. Hogy két hidrogénből és egy oxigénből mi lesz, azt már találja ki mindenki, mindenesetre ez az, ami a kipufogóból, vagy amit ezekbe az autókba a kipufogók helyett szerelnek, a folyamat végén kifolyik.

Na most a fenti történetben minden nagyon szép és kerek, kivéve azt, hogy hol lehet olyan szitát találni, amint egy hidrogénion (azaz egy csupasz proton) átfér, de a hidrogánatom (proton + elektron) már nem. Létezik ilyen, de ilyet sajnos (egyenlőre még) nem lehet a tehenek mellett összekalapálni a sufniban, és mindenféle nyalánkság mellett jellemzően például platinát si tartalmaz. No most ezért ez az üzemanyagcella nevű kütyü nem egy olcsó mulatság, ezért van az a 10 év, amit a Honda tervei szerint várni kell arra, hogy olyan olcsó legyen a technológia, hogy a rendszer a tömegek számára elérhető legyen. Addig ilyen autókkal jellemzően csak a Szílicium-völgyi nördök fognak villogni.

A másik probléma a hidrogén előállítása. A fentiekből nem nehéz rájönni, hogy a hidrogénnek, a kóbor elektronoknak és az oxigénnek azért éri meg eljátszani az egész hercehurcát, mert a történet végén alacsonyabb energiájú állapotba kerülnek. Ezt úgy értük el, hogy a vizet vaskos egyenárammal felbontottuk erre a két gázra, tehát itt energiát kellett befektetnünk. Erre van egy olyan megoldás, hogy ezt az energiát előállíthatjuk pl. földgázzal, amire a Honda értékesíteni is fog egy házi készüléket a limitált szériás FCX-ek mellé. Ezzel csak az a baj, hogy megint csak adunk a sz@rnak egy pofont, mert az egész üzemanyagcellás históriának az lenne az értelme, hogy ne fosszilis energiahordozók elégetésére alapozzuk azt, hogy gépjármű legyen a fenekünk alatt. Kézenfekvőnek tűnik a napenergia hasznosítása, mivel a napelemek úgyis közvetlenül a vízbontáshoz elengedhetetlenül szükséges egyenáramot állítják elő. Ezzel megint csak az a probléma, hogy a napelemek hatékonysága jelenleg elég alacsony (8 - 18% között), az áruk pedig elég magas, jelenleg 1W napelemteljesítménynek az ára körülbelül 4 EUR (1000 forint) körül van. Szóval ha napi 1-2 órát használjuk az autót, akkor nem árt 4-5 kW teljesítményű napelemmel felszerelkezni, ami így lenne körülbelül 4 - 5 misi. Ehhez jönnek még a hidrogén szűrésére, sűrítésére és nagy nyomáson történő tárolására szolgáló segédberendezések, így az egész ketyere jelenlegi áron valahol 5 és 7 millió körül jönne ki.

Alternatív erőforrású autótól mindeddig szokatlan dinamika

Tehát ezzel most az a helyzet, mint Leonardo helikopterével. Ő már akkor kitalálta a ma is használt koncepciót, hogy egy függőleges légcsavar által kifejtett emelőerővel fel lehet emelni egy járművet, csak azért késett 500 évet a megvalósítás, mert ennyi ideig tartott, míg a belsőégésű motor formájában létrehoztak egy olyan erőforrást, ami megfelelő teljesítmény/térfogat és teljesítmény/tömeg arányú volt. Mindenesetre az út nyomvonalát már látjuk, csak várni kell, amíg az összes sódert meg cementet sikerül összehordani, és remélhetőleg ez már nem 500 évig fog tartani. Attól kezdve semmi sem menthet meg minket és leszármazottainkat attól, hogy úgy szenvedjünk el közúti balesetet, hogy közben nem vágjuk taccsara a bolygót. Na és a Shell, Mol és társai kénytelenek lesznek felhagyni az üzemanyaggal való bohóckodással, vagy legalábbis mélyre ható profilváltással elébe menni a technológia haladásnak, mert ha nekem a tetőn csillogó napelemek, meg a kert végén pörgő mini szélerőmű is legyárthatják az üzemanyagot, akkor minek járjak kútra.

Arról egyébként hallottatok, hogy néhány éven belül meg akarják adóztatni a napelemeket? Villanyszerelő körökben most ez a pletyka járja, remélem, csak vaklárma...

A bejegyzés trackback címe:

https://ofszetmagyar.blog.hu/api/trackback/id/tr71220899

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Gyomdoktor · www.gyomdoktor.blog.hu 2007.11.20. 23:55:55

Infó hegyek.
Köszi!

Az imént a királyi tévében a hazai autófejlesztés csodabogarai beszéltek az ő hármas hibrid solo-duo-jukról. Nme semmi ám!

ssybaf 2007.11.21. 00:03:07

Nem tudom hoyg egyről beszélünk-e, de Kóka most megint majomkodott egyet, ezúttal éppen egy elektromos autóval. Azzal az autóval az a baj, hogy van benne egy csomó akksi, amit feltöltenek, és addig megy, míg azok le nem merülnek. Az aksi meg egy rémálom, mivel maga a gyártása és semlegesítése is fokozottan veszélyes a környezetre és az egészségre, másrészt meg a tömegéhez és térfogatához képest kevés energiát lehet benne tárolni. Ezért van, hogy ez az autó kicsi, lassú, gyenge, és gyorsan lemerül. Borítékolom, hogy bukni fog. Persze a gazdasáégi miniszterként már megbukott Kókának most mentőönként szüksége van rá, hogy valami pozitívnak tűnő projekt fényében fürödhessen, hogy az 1% gazdasági fejlődésünk mellett meglegyen az optimizmusnak valami halvány illúziója...

Gyomdoktor · www.gyomdoktor.blog.hu 2007.11.22. 00:03:42

Nem, nem erről szólt.
Megszállott emberek olyan modellen dolgoznak, amiben pedál is lesz, meg rajta napelem, és két solo összekapcsolható családi autóvá, 3-ból 6 személyessé, ez a duo. Fa modell már szerepelt is kiállításon.

ssybaf 2007.11.22. 01:43:12

Igen, erről hallottam én is, halva született ötlet.